Notatka na temat sprawozdania Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady,
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno–Społecznego i Komitetu Regionów:
Sprawozdanie z postępów w zapewnianiu jakości w szkolnictwie wyższym (COM(2014) 29 final).
Dokument UE przedstawia tendencje, jakie w zakresie
zapewniania jakości w szkolnictwie wyższym odnotowano od 2009 r., kiedy przygotowano
pierwsze sprawozdanie dotyczące tej kwestii. Celem sprawozdania jest wyznaczenie
zagadnień, które powinny być przedmiotem refleksji i konsultacji oraz wniosków co do
priorytetów działań Komisji w przyszłości, w tym działań prowadzonych w ramach programu
Erasmus+.
Analizowane sprawozdanie wykonuje obowiązek nałożony na Komisję w zaleceniu Parlamentu
Europejskiego i Rady 2006/143/WE z dnia 15 lutego 2006 r. w sprawie dalszej europejskiej
współpracy w zakresie zapewniania jakości w szkolnictwie wyższym. Komisja co trzy lata
przedstawia sprawozdania w sprawie postępu w rozwoju systemów zapewnienia jakości
w różnych państwach członkowskich oraz w sprawie działań w zakresie współpracy
na poziomie europejskim.
W analizowanym sprawozdaniu wykazano zarówno pewne postępy, jakie miały miejsce
od 2009 r., jak i szereg problemów w obszarach takich, jak np. zwiększanie zdolności
do zatrudnienia czy rozwój międzynarodowego wymiaru działań. Zdaniem Komisji, konieczne
jest promowanie międzynarodowej współpracy instytucji szkolnictwa wyższego oraz
ukierunkowanie działań na tworzenie wewnętrznej kultury jakości, a nie tylko rozwiązania
proceduralne. W związku z jednoczesnym promowaniem Europejskich Ram Kwalifikacji (EQF),
Komisja rozważa, czy możliwe jest określenie podstawowych zasad i wytycznych odpowiednich
dla wszystkich sektorów edukacji i dla wszystkich rodzajów kwalifikacji oraz ściślejsza
koordynacja wszystkich europejskich instrumentów przejrzystości i zapewniania jakości.
Obecnie przygotowywane są konsultacje społeczne w sprawie europejskiego obszaru
umiejętności i kwalifikacji, mające na celu osiągnięcie większej synergii i konwergencji narzędzi
UE w zakresie przejrzystości i jakości.
Dokument UE sporządzono w oparciu o badania i raporty przygotowane m. in. przez Ekspertów
Bolońskich, Sieć Informacji o Edukacji w Europie (Eurydyce), Europejskie Stowarzyszenie
Uniwersytetów (EUA), Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Zapewnienia Jakości
w Szkolnictwie Wyższym (ENQA), Europejskie Stowarzyszenie Instytucji Szkolnictwa Wyższego
(EURASHE), Agencję Wykonawczą do spraw Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego
(EACEA) i Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).
zapewniania jakości w szkolnictwie wyższym odnotowano od 2009 r., kiedy przygotowano
pierwsze sprawozdanie dotyczące tej kwestii. Celem sprawozdania jest wyznaczenie
zagadnień, które powinny być przedmiotem refleksji i konsultacji oraz wniosków co do
priorytetów działań Komisji w przyszłości, w tym działań prowadzonych w ramach programu
Erasmus+.
Analizowane sprawozdanie wykonuje obowiązek nałożony na Komisję w zaleceniu Parlamentu
Europejskiego i Rady 2006/143/WE z dnia 15 lutego 2006 r. w sprawie dalszej europejskiej
współpracy w zakresie zapewniania jakości w szkolnictwie wyższym. Komisja co trzy lata
przedstawia sprawozdania w sprawie postępu w rozwoju systemów zapewnienia jakości
w różnych państwach członkowskich oraz w sprawie działań w zakresie współpracy
na poziomie europejskim.
W analizowanym sprawozdaniu wykazano zarówno pewne postępy, jakie miały miejsce
od 2009 r., jak i szereg problemów w obszarach takich, jak np. zwiększanie zdolności
do zatrudnienia czy rozwój międzynarodowego wymiaru działań. Zdaniem Komisji, konieczne
jest promowanie międzynarodowej współpracy instytucji szkolnictwa wyższego oraz
ukierunkowanie działań na tworzenie wewnętrznej kultury jakości, a nie tylko rozwiązania
proceduralne. W związku z jednoczesnym promowaniem Europejskich Ram Kwalifikacji (EQF),
Komisja rozważa, czy możliwe jest określenie podstawowych zasad i wytycznych odpowiednich
dla wszystkich sektorów edukacji i dla wszystkich rodzajów kwalifikacji oraz ściślejsza
koordynacja wszystkich europejskich instrumentów przejrzystości i zapewniania jakości.
Obecnie przygotowywane są konsultacje społeczne w sprawie europejskiego obszaru
umiejętności i kwalifikacji, mające na celu osiągnięcie większej synergii i konwergencji narzędzi
UE w zakresie przejrzystości i jakości.
Dokument UE sporządzono w oparciu o badania i raporty przygotowane m. in. przez Ekspertów
Bolońskich, Sieć Informacji o Edukacji w Europie (Eurydyce), Europejskie Stowarzyszenie
Uniwersytetów (EUA), Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Zapewnienia Jakości
w Szkolnictwie Wyższym (ENQA), Europejskie Stowarzyszenie Instytucji Szkolnictwa Wyższego
(EURASHE), Agencję Wykonawczą do spraw Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego
(EACEA) i Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).