International Council for Open and Distance Education (ICDE), będąca międzynarodową organizacją działającą na rzecz nauki zdalnej, stworzyła raport, w którym zawarła globalny przegląd modeli jakości w edukacji online. W badaniu porównano 18 najpopularniejszych systemów zapewniania jakości kształcenia na odległość. Kryteriami oceny i porównań omawianych modeli były kwestie certyfikacji, benchmarkingu, akredytacji oraz zakresu doradztwa.
Omawiane systemy mogą być stosowane w skali makro (krajowym/międzynarodowym), meso (instytucjonalny) i mikro (indywidualna praktyka).W raporcie wskazano cechy charakterystyczne systemów służących zapewnieniu jakości kształcenia online.
- Wieloaspektowość – systemy wykorzystują wiele środków służących poprawie jakości, uwzględniając strategię, politykę, infrastrukturę, procesy, wyniki i inne, w celu uzyskania całościowego spojrzenia na kwestię jakości.
- Dynamiczność – systemy są elastyczne, dzięki czemu możliwe jest dostosowanie się do szybkich zmian technologicznych oraz społecznych. Z tego powodu nie odnoszą się do konkretnych środków technologicznych, a raczej koncentrują się na usługach świadczonych użytkownikom za pośrednictwem tej technologii.
- Powszechność – wszystkie badane narzędzia mają na celu poprawę jakości kształcenia zdalnego. Mają również zastosowanie w całej instytucji, jako narzędzie wykorzystywane przez poszczególnych pracowników w ich codziennej pracy.
- Reprezentatywność – systemy dążą do zrównoważenia perspektyw i wymagań różnych zainteresowanych stron, w tym studentów, pracowników, przedsiębiorstw, rządu i całego społeczeństwa.
- Wielofunkcyjność – większość systemów pełni potrójną funkcję, polegające na wdrożeniu kultury jakości w instytucji, dostarczeniu planu przyszłych ulepszeń systemu, a także pełnieniu funkcji znaku jakości.
Link do strony internetowej wraz z raportem ICDE https://www.icde.org/knowledge-hub/global-overview
Pozostaw odpowiedź