Badanie efektów programu Erasmus potwierdza, że unijny program wymiany studentów zwiększa możliwości zatrudnienia i mobilność zawodową

Jak wynika z nowego raportu Komisji Europejskiej młodzi ludzie, którzy studiują lub odbywają staż za granicą, nie tylko zdobywają wiedzę w konkretnych dziedzinach, ale także doskonalą swoje kluczowe umiejętności przekrojowe, które są wysoce cenione przez pracodawców.

Nowe badanie na temat efektów unijnego programu wymiany studentów Erasmus (http://ec.europa.eu/education/library/statistics/ay-12-13/annex-5_en.pdf) pokazuje, że absolwenci z doświadczeniem międzynarodowym znacznie lepiej radzą sobie na rynku pracy. W ich przypadku ryzyko długotrwałego bezrobocia jest o połowę mniejsze w porównaniu z absolwentami, którzy nie studiowali ani nie odbywali stażu za granicą. Co więcej, pięć lat po ukończeniu studiów stopa bezrobocia jest w tej grupie niższa o 23 proc. Badanie to, którego wyniki zestawione zostały przez niezależnych ekspertów, jest największym badaniem tego typu i uczestniczyło w nim blisko 80 tys. respondentów, w tym studenci i przedsiębiorcy.

Z nowego badania wynika, że podejmując decyzję o zatrudnieniu, 92 proc. pracodawców wybiera osoby o doskonalonych przez ten program cechach osobowości, takich jak tolerancja, zaufanie, umiejętność rozwiązywania problemów, ciekawość, znajomość własnych mocnych/słabych stron. Testy przeprowadzone przed okresami wymiany za granicą i po nich pokazują, że u studentów, którzy uczestniczyli w programie Erasmus, te cechy osobowości ujawniają się silniej jeszcze przed wyjazdem na wymianę; po powrocie różnica ta zwiększa się w porównaniu z innymi studentami o średnio 42 proc.

Erasmus nie tylko zwiększa perspektywy kariery, ale również daje studentom możliwość poszerzenia horyzontów i pogłębienia więzi społecznych. 40 proc. spośród nich zmieniło po otrzymaniu dyplomu kraj zamieszkania lub pracy co najmniej raz; stanowi to niemal dwa razy więcej przypadków w porównaniu z tymi, którzy podczas studiów nie byli mobilni. Podczas gdy 93 proc. studentów mających międzynarodowe doświadczenie może sobie wyobrazić w przyszłości życie za granicą, dla osób, które w trakcie studiów przebywają w tym samym kraju, odsetek ten wynosi tylko 73 proc.

Jest też bardziej prawdopodobne, że byli studenci Erasmusa będą mieć międzynarodowe kontakty: 33 proc. byłych studentów Erasmusa ma partnera z innego kraju, podczas gdy dla tych, którzy studiowali w kraju, odsetek ten wynosi 13 proc.; 27 proc. studentów Erasmusa poznaje swojego długoletniego partnera właśnie podczas pobytu na stypendium. Na tej podstawie Komisja szacuje, że od roku 1987 parom, które poznały się, uczestnicząc w programie Erasmus, urodziło się około miliona dzieci.

W ciągu najbliższych siedmiu lat (2014-2020) nowy program Erasmus+ zapewni możliwość wyjazdu za granicę 4 mln osób, w tym 2 mln studentów i 300 tys. pracowników uczelni. Ponadto z programu sfinansowana będzie wymiana z udziałem pozaeuropejskich krajów partnerskich dla 135 tys. studentów i pracowników akademickich. Erasmus+ będzie jeszcze bardziej dostępny dzięki zwiększonemu wsparciu językowemu oraz bardziej elastycznym przepisom oraz dodatkowemu wsparciu dla osób o specjalnych potrzebach, ze środowisk znajdujących się w niekorzystnej sytuacji lub z regionów oddalonych geograficznie.

Badanie miało charakter zarówno ilościowy, jak i jakościowy. Sondaże internetowe objęły 34 krajów (państwa członkowskie UE, byłą jugosłowiańską republikę Macedonii, Islandię, Liechtenstein, Norwegię, Szwajcarię, Turcję). Prze analizowano odpowiedzi od ponad 75 tys. studentów i absolwentów, z czego ponad 55 tys. studiowało lub odbywało staż za granicą. Ponadto w sondażach internetowych udział wzięło 5 tys. pracowników, 1 tys. instytucji szkolnictwa wyższego oraz 650 pracodawców (55 proc. z MŚP). Badanie jakościowe skoncentrowane było na ośmiu zróżnicowanych pod względem wielkości i lokalizacji krajach: Bułgaria, Republika Czeska, Finlandia, Niemcy, Litwa, Portugalia, Hiszpania i Zjednoczone Królestwo. Obejmowało ono wizyty w terenie, wywiady, grupy dyskusyjne i warsztaty instytucjonalne.  Badanie efektów programu Erasmus przeprowadzone zostało przez niezależne konsorcjum ekspertów pod przewodnictwem „CHE Consult“, we współpracy z organizacjami „Brussels Education Services“, „Compostela Group of Universities“ oraz „Erasmus Student Network“.

Erasmus+, nowy program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu, zainicjowano w styczniu 2014 r., przy czym całkowity budżet na następnych siedem lat wynosi prawie 15 mld euro, co stanowi wzrost o 40 proc. w stosunku do poprzedniego poziomu.